Sider

mandag den 22. oktober 2012

Østersjagt

I lørdags drog min mor og kæreste til vadehavet, nærmere bestemt Hjerpsted for at jagte østers. Man kunne i gamle dage finde masser af østers i vadehavet, men da der blev kørt rovdrift på de små bløddyr,  uddøde østersen helt. Det er heldigvis fortid, for vadehavet er nu fyldt af banker af stillehavsøsters der umiddelbart er helt tilfredse med det varme vand der er i vadehavet. Godt for mig, men flere biologer mener de er ved at invaderer vadehavet og dermed udrydde andre arter som ex. blåmuslinger. Det er derfor en god ting at flere og flere trækker i deres waders og samler alle de østers de kan bære.
Vi samlede 2 spande og det var rigeligt til de fem personer vi var til at fortære dem.
Her er et par billeder af dagen.  

Det var så dén her fætter vi var på rov efter.
Ikke skønheden selv, men smagte fantstisk bare med lidt citron på.

Min mor og Jacob der vurdere høsten
(bemærk den østers-elskende hund)


Viser stolt én østers frem
(bemærk den østers-elskende hund)


Den største østers jeg så var denne.
 Og der er altså tale om én østers!!
Smagte den ikke, da jeg fandt den en smule vulgær


Mine gummistøver var alt for korte, så turen gav våde bukser.
Fik dem dog tørret foran en pejs i Ballum med en varm kop kaffe,
inden turen gik til fyn.

-  En Tak til Anders og Maya  -

2 kommentarer: