Sider

lørdag den 23. oktober 2010

Byens Bedste Burger



En god burger er ikke bare sådan at lave. Det kræver mange forsøg at ramme lige den kombination af sødt, stærk, salt, det sprøde, det saftiges og det møre der får englene til at synge. Ej spøg til side, det er måske en anelse for højtidligt, dog vil jeg stadig holde fast i, at det kræver lidt at lave en burger gæsterne snakker om når de er kommet hjem (altså på den gode måde). Siger bestemt ikke at min er "så englene synger" men tæt på ;o) Jeg har nemlig valgt at røre det hakkede oksekød med forskellige ting, og lave min egen ketchup der lige sætter smagsoplevelsen til tops.


opskriften er tilregnet 2 Pers.
Burger bøfferne:

500 G oksekød ca. 10 % fedt
½ mega finthakket løg (evt. i en minihakker eller foodprocessor)
2 tsk. Colman's sennepspulver (el. 1 tsk. dijon)
1 æg
2 spsk. rasp (Uhh hvis du alligevel har foodprocessoren fremme, så kør en skive daggammelt/frisk brød til smuldre i stedet)
salt og peber


Fremgangsmåde: (Det er klart at foretrække en røremaskine til dette projekt.)

Kør alle ingrediensser sammen godt sammen. Hvis du har en røremaskine så drøn farsen for fulde fart i 10 min. da proteinerne i køden vil binde sammen, og du får en fars der er fast, lind og lækker. kan virkelig godt betale sig.

Hvis du ikke har en røremaskine, køre du bare med klør fem, indtil du ikke orker mer'.

Du kan i teorien komme alt hvad du lyster i din fars, eks. en god rom eller cognac, timian, salvie eller rosmarin, soltørret tomater eller oliven. Dog vil jeg råde dig til at gøre det simpelt så man ikke får for mange smagssanser, men at man tydeligt kan smage et par ingrediensser.

Form de små bøffer og steg ved hård varme, og læg evt. et par skriver god smelteost på når du har vendt dem.


Ketchup:

2 håndfulde røde modne tomater
½ finthakket løg
½ finthakket æble uden skræl
2 spsk. eddike (evt. æblecider)
2 tsk. paprika
8 spsk. tomatpuré
sukker, salt, peber

Fremgangsmåde:

Tomaterne skoldes i kogende vand i 1-2 min. efterfulgt af et dyp i koldt vand.
- Skindet kan nu nemt trækkes af, og tomaterne hakkes groft hvor de fleste kerner og saft sorteres fra.
- Løg, tomat og æble sorteres på en pande i lidt olie i et par min.
- Paprika og tomatpuré kommes ved, og efter et min. kommes eddiken i.
- Blendes med en stavblender eller en normal blender.
- Smages til med sukker, salt og peber og skal boble under svag varme i ca. 20 min.

Fritterne:

Er det nemmeste at lave. Tag og skær nogle store kartofler i både, og hæld dem i en stor frysepose.
Hæld olivenolie, hele fed hvidløg med skræl, paprika, salt og peber i ned til kartoflerne.
RYST!!!
hæld ud på en plade med bagepapir og bag dem i ovnen ved 220 grader til de er gyldne, sprøde og møre..

Udover bøf og ketchup, kom jeg snack-tomater (da de som regel er mere røde end de normale tomater), drueagurk (det sure), løg (det skarpe) og frisk spinat, da jeg ikke kan se det spændende ved et vandet icebergsalat-hovede.

Hvis det skulle have været helt perfekt, havde jeg også bagt bollerne selv. Men da jeg havde været ude at shoppe hele dagen, ville det blive mere surt end sødt. Det er vigtigt at det skal være sjovt, at gøre lidt ekstra ud af det i køkkenet eller sågar andre steder.

Efter min mening må man gerne springe over hvor gærdet er lavest, bare det gærdet er af en god kvalitet!!










Ingen kommentarer:

Send en kommentar