Sider

onsdag den 1. september 2010

Æbler lyser rødt på træernes grene


Høsten må ind..


Høsten må ind og i den grad. Efteråret har langsomt, men sikkert taget sit tag over Danmark, helt uden vi rigtig fik fornøjelsen af sensommeren. Dette kapitel på årets gang er et af mine absolut favoritter. At se alle de skønne grøntsager og frugter modnes enten i jorden eller på træer og buske, er noget af et fantastisk syn. Dog kan denne oplevelse også frustrerer mange, da det kan være svært at finde idéer og inspiration til hvad man kan gøre med al sin høst. At se ens vækst bliver et med jorden er synd, så jeg vil forsøge at komme med nogle få idéer til hvordan man udnytte sine æbler på en god måde. Opskrifterne vil komme løbende, og den første vil selvfølgelig omhandle en dansk tradition og stolthed, nemlig den Gammeldaws æblekage.

Hvis man som jeg, bor i København eller en anden storby og ikke har æbletræer i sin baghave/gård, tager man fejl. Faktisk er der mange æbletræer rundt om i København der gratis kan plukkes. Personligt fandt jeg en masse æbler ved Nordhavn, men ved der er andre steder, man skal blot åbne sine øjne.

Hvis man tager den nemme vej (ned til Netto), så lov mig at det bliver danske æbler der ryger ned i kurven. Vi har i Danmark nogle af verdens bedste æbler, og synes det er fuldstændig hul i hovedet at købe æbler fra fx Israel. af flere årsager:
1) Det er ikke godt for miljøet med al den transport.
2) Der er en masse led fra plukning til køledisk der er unødvendig,
3) Men frem for alt, støtter man de danske æbleplantager og os selv ved at købe deres æbler.

Jeg tager til dejlige sydfyn imorgen for at høste en masse æbler, og forhåbentlig vil der komme noget godt ud af det, så glæd jer!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar