Sider

torsdag den 15. august 2013

Mættende Salat med Linser og Rødbede


Jeg må indrømme jeg aldrig rigtig har været en fan af linser i fx supper. Synes de bliver melede, tørre og uden nogen rigtig smag.. Denne gang købte jeg grønne linser, saltede dem godt og kogte dem under svag varme og tog dem af, et par minutter før det anfaldende. De fik en bedre konsistens og smagte af mere. Det gode ved linser er at det mætter pga. det høje proteinindhold. Her skal det dog siges, at hvis man ønsker en linse med et højt proteinindhold i kan en rød linse foretrækkes, da den indeholder betydeligt mere protein end de grønne.
Hvis du ikke lige har en hallumi ost, kan en frisk gedeost eller feta være et godt substitut. 

Det skal du bruge:

Salat/forret til 4 pers. 

2-3 rødbeder
2-3 dl. grønne linser
1 hallumi ost
2 forårsløg 

Smages til med:
honning
god olie
balsamico 

Sådan gør du: 

Bag rødbederne med skræl ved 200 grader i 30-45 minuter.
Kog linserne i 20-25 minutter i rigeligt, godt saltet vand til de er møre, men stadig har lidt bid tilbage. 
Køl rødbederne lidt af og pil dem.
Skær bederne papirstyndt på langs med et mandolin jern eller en skarp kniv. 
Grill/steg osten til den er gylden.

Arranger herligheden på et fladt fad - først med linser - fold rødbederne over - og drys med snittet forårsløg og evt. glaseret nødder

Vift i tynde stråler flydende honning, balsamico og olie over til fuglene synger.. 

En god sund, glutenfri ret der stadig mætter.    
   
 


   






Hvis din kæreste ligesom min, ikke mener man kan blive mæt af en "tøset salat", steg ham da en hakkedreng og alle i familien er glade :)
 

2 kommentarer:

  1. Sikke en lækker salat. Jeg er virkelig vild med din blog! jeg synes du tager nogle gode og flotte billeder og skriver godt.

    /Samantha

    SvarSlet
  2. Tusinde tak Samantha, det bliver jeg så glad for at høre.
    Nu er Mad og Livet erstattet med www.cozycooking.dk så du kan fremover se de nyeste indlæg der. Du kan også "synes om" facebooksiden https://www.facebook.com/cozycooking.dk, så får du besked når der er nyt på bloggen.

    Igen mange tak for de søde ord, det motiverer mig bare til at skrive endnu mere :)

    / Charlotte

    SvarSlet